czwartek, 28 marca 2013

''Piórko na wietrze'' Emily Wu, Larry Engelmann


Tytuł: Piórko na wietrze
Autor: Emily Wu, Larry Engelmann
Ilość Stron: 365
Kraj: Chiny
Kategoria: Biografia

Opis: 
Poruszająca, autobiograficzna historia młodej Chinki, dorastającej w czasach rewolucji kulturalnej pod rządami Mao Zedonga w latach 1960/70. Maomao urodziła się w "czarnej" rodzinie, oskarżonej o "skrzywienie prawicowe". Dzieci z takich rodzin musiały dźwigać brzemię winy swoich ojców. Izolowana w szkole, także i w domu miała mniejsze prawa niż jej bracia... Pełna szczegółów z codziennego życia opowieść o przetrwaniu i nadziei w czasach głodu i terroru, które pochłonęły w komunistycznych Chinach miliony ofiar.




Nie wiem dlaczego, ale po przeczytaniu tej książki byłam wyjątkowo zadowolona, wręcz dodam, że nie spodziewałam się jej formy w jaki sposób została napisana.

Książka różni się od zwykłej biografii. Napisana jest w sposób łatwy i ciekawy do czytania. Nie przypomina zwykłej biografii, gdzie ktoś tylko opowiada jak to żył, tylko jak powieść. Są dialogi i opisy. Czuje się tą podróż w czasie. Czytając miałam wrażenie jakbym również z bohaterką przeżywała jej dzieciństwo.

Książka ukazuje też rządy Mao jak dzieci były traktowane przez społeczeństwo, tym bardziej te zakażone.

W wielu momentach zwyczajnie, albo się wzruszałam albo nieźle się denerwowałam. Najbardziej denerwował mnie jak młodzi uczniowie - studenci - wparowywali do mieszkania Maomao i zwyczajnie penetrowali zdarzało się też, że przy przeszukiwaniach przywłaszczali wiele przedmiotów dla siebie pod pretekstem, iż to podejrzane.

Nie napiszę wiele na temat tej książki, od siebie, więc mi wybaczcie. Polecałabym, by każdy sam przekonał się jaka to książka osobiście.
Lektura mimo napisania w sposób biograficzny, niestety została zamieniona w nazwiskach, a także imionach niektórych bohaterów.
Dodam jeszcze, w książce tak jak w poprzedniej o Korei Północnej, są zdjęcia Maomao. Chodzi mi o dokumentacje. Jak ludzie musieli stawać do zdjęć portretu rodziny, znajdziecie w niej wiele ciekawych informacji o kraju Chińskim.

Mam nadzieje, że zadowoli was ta książka tak jak mnie. Na prawdę zostawia wiele do myślenia.



Już następna książka będzie krótką powieścią.
Young-ha Kim - Mogę odejść, gdy zechcę. - Korea Południowa. 



1 komentarz:

  1. Nominuję Cię do Liebster Award! Szczegóły: http://kaji-yoka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

''Nie oceniaj książki po okładce, to wielki błąd!''